banner

14 Ağustos 2015 Cuma

Çocuklar Hangi Yaşta Hangi Çizgi Filmleri İzlemeli?


     Bu yazıyı yazmamın sebebi arkadaşlarım… Hem çocuğuma hangi çizgi filmi izletmeliyim diye soranlar var, hem de benim güzel dediğim her çizgi filmi yaşına bakmaksızın çocuğuna izletmeye çalışanlar. Bir sohbet esnasında bir arkadaşıma Hotel Transylvania’nın çok güzel bir animasyon filmi olduğunu söylemiştim. O da filmi 5 yaşındaki çocuğuna izletmek istemiş. Tabii filmin ilk sahnesinde çocuk dehşete düşmüş. Drakula, şirin şirin kızına şarkı söylerken birden yüzü büyüyor, dişlerini çıkarıyor ve izleyiciye doğru korkutucu bir hamle yapıyor. Arkadaşım “Ya sen bu filme güzel diyordun, ama çok korktuk biz” dedi (Kendisi de korkmuş elbette :) “Korkmanız filmin güzel olmadığı anlamına gelmiyor ki” dedim. Keşke sorsaydın, o zaman çocuğuna uygun olmadığını söylerdim. Bana göre Hotel Trasylvania, hem hikâye, hem karakterler, hem de ara sıra yaptığı korkutucu hamlelerle 12 yaş ve üzerine hitap ediyor.
     Ankara Üniversitesi’ndeki pedagojik formasyon eğitimim sırasında çocuk gelişimi dersleri almıştım. İşim gereği de çocuk gelişimi üzerine sürekli okuyup araştırıyorum. Kendi deneyimlerime, okuduklarıma ve izlediklerime dayanarak bir film listesi hazırladım. Çocuklar hangi yaşta hangi çizgi filmleri izlemeli? Şiddet ögesi, yaşa uygun tema ve hikâye, 3-4 yan olaydan oluşan girift hikâye vs. gibi noktaları göz önünde bulundurarak listemi oluşturdum. Örneğin “Karınca Z” çizgi filmi hikâye kurgusu ve anlatım olarak 6 yaş ve üzerine hitap ediyor. Ancak şiddet ögesi içermese de asker karıncalar aracılığıyla savaş vurgusu yapılmakta. Dolayısıyla 6 yaş için uygun değil. Ben listemde bu filmi 8 yaş ve üzeri için öneriyorum.
     Belirtmeden geçemeyeceğim, uzun metraj filmleri 6 yaşından önce çocuklara izletmemek gerektiğini düşünüyorum. 1 saat 15 dakika ve 1 saat 30 dakika arasından değişen bu filmleri izlemek küçük yaş çocuğu için işkenceye dönüşebilir. Aynı zamanda süre uzun olduğu için yan olaylarla bezeli olan hikâye daha küçük yaş için karmaşık gelecektir. Bununla ilgili uzman görüşlerine bakmakta fayda var. Ayrıca sadece benim verdiğim listeye güvenmeyin:) Filmi çocuğunuza izletmeden önce kendiniz izleyin lütfen. Böylece filmin çocuğunuza uygun olup olmadığını siz de teyit etmiş olursunuz. Genel olarak yaş özelliklerini bilmeniz ve benim belirlediğim kriterleri görebilmeniz için Dr. Başak Demiriz’in yazısına bakabilirsiniz.
     Birçok çizgi filmi listemde göremeyebilirsiniz. Bu listedekiler benim izlediğim filmler… Daha çok film izledikçe listem genişleyecektir :) Görüş ve önerileriniz olursa yorum bırakabilirsiniz. 

6 yaş ve Üzeri
Bolt (2008)
Snow White And The Seven Dwarfs (Pamuk Prenses ve 7 Cüceler) (1937)
Madagascar (2005)
Finding Nemo (Kayıp Balık Nemo)(2003)
Pinocchio (Pinokyo) (1940)
Happy Feet (Neşeli Ayaklar) (2006)
Toy Story (Oyuncak Hikâyesi) (1995), Toy Story 2 (1999)
Tinker Bell (2009)
Horton hears a Who! (Horton Kimi Duyuyor) (2008)
A Bug’s Life (Bir Böceğin Yaşamı)(1998)
Bambi (1942)
Sammy’s Adventures (Sammy’nin Maceraları) (2010)
Open Season (Çılgın Dostlar) (2006)

En sevdiğim: Horton Hears a Who





8 Yaş ve Üzeri
Ratatouille (Aşçı Fare)(2007)
Beauty and the Beast (Güzel ve Çirkin) (1991)
Up (Yukarı Bak) (2009)
Cloudy With A Chance Of Meatballs (Köfte Yağmuru) (2009)
Fantastic Mr. Fox (Yaman Tilki) (2009)
Monsters, Inc. (Sevimli Canavarlar) (2001)
Shrek (2001), Shrek 2 (2004), Shrek 3 (2007)
My Neighbour Totoro (Komşum Totoro) (1988)
Puss In Boots (Çizmeli Kedi) (2011)
Wall-E (2008)
Croods (2013)
Frozen (Karlar Ülkesi) (2013)
Rio (2011)
Tangled (Karmakarışık) (2010)
Mary and Max (2009)
Ponyo (2008)
Rise of Guardians (Efsane Beşli)(2012)
Tarzan (1999)
Turbo (2013)
Ant Z (Karınca Z) (1998)
Robots (Robotlar)(2005)
Chicken Run (Tavuklar Firarda)(2000)
Toy Story 3 (Oyuncak Hikâyesi 3) (2010)
Lorax (2012)

En sevdiğim: Ratatouille





10 Yaş ve Üzeri
Kung Fu Panda (2008)
Wreck-it Ralph (Oyunbozan Ralph) (2012)
How To Train Your Dragon (Ejderhanı Nasıl Eğitirsin) (2010), 2 (2014)
Coraline (2008)
Despicable Me (Çılgın Hırsız) (2010)
The Incredibles (İnanılmaz Aile) (2004)
The Adventures of Tintin (Tenten’in Maceraları) (2011)
Brave (Cesur) (2012)
The Hunchback of Notre Dame (Notre Dame’ın Kamburu) (1996)
Mulan (1998)
Megamind (Megazeka)(2010)
Monsters University (2013)
Monster House (Canavar Ev)(2006)
The Lion King (Aslan Kral) (1994)
Lilo & Stitch, Stitch (2003)
Legend of the Guardians (Baykuş Krallığı Efsanesi) (2010)
Big Hero (Süper Kahraman)(2014)
The Box Trolls (Kutu Cüceleri: Yaratıklar Aramızda) (2014)
Shrek Forever After (Shrek Sonsuza Dek Mutlu) (2010)
Shark Tale (Köpekbalığı Hikâyesi)(2004)

En sevdiğim: Despicable Me





12 Yaş ve Üzeri
Howl's Moving Castle (Yürüyen Şato) (2004)
Corpse Bride (Ölü Gelin)(2005)
Spirited Away (Ruhların Kaçışı)(2001)
The Nightmare Before Christmas (1993) (Noel Gecesi Kabusu)
Akira (1988)
Persepolis (2007)
The Lego Movie (Lego Filmi) (2014)
Princess Mononoke (Prenses Mononoke) (1997)
Frankenweenie (2012)
The Illusionist (Sihirbaz)(2010)
Paranorman (2012)
Hotel Transylvania (2012)
Castle in the Sky (Gökteki Kale) (1986)

En sevdiğim: Paranorman




Nefise Abalı

14 yorum:

  1. merhaba. Konsantrasyon süresi ve anlama kapasitesi elbette çocuktan çocuğa değişecektir. kızım 3 yaşından beri uzun metraj izleyebiliyor mesela. 6 bana kalırsa, uzun metrajı beklemek için geç bir yaş. tamamen kendi özelimizde ve yakın arkadaş çevresindeki gözlemime dayanarak söylüyorum. yazı için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, yorumunuzu yeni gördüm ne yazık ki. Elbette izleyebiliyordur ancak uzman görüşleri izletilmemesi yönünde. 3 yaşında, hatta altı aylıktan itibaren kitapla tanışması daha da iyi olacaktır kanımca :) Kitapla ilişkisi nasıl?

      Sil
    2. merhaba. mesajlaşmalarla ilgili bildirim gelmeyince böyle uzun aralıklarla devam eden bir yazışma oluyor :/ kitaplarla arası elbette çok iyi. 4,5 yaşında kendi kendine okumayı öğrendi ve 5 yaşında da birlikte 450 sayfalık bir kitabı aralıklarla 3 kez tekrar bitirdik. bir başka arkadaşının da kitaplarda arası çok çok iyi ve yaklaşık 3yaşından beri o da uzun metraj izliyor. önemli olan filmi ebeveynle birlikte izlemek bence. asıl kilit burda. sevgiler

      Sil
    3. Çok güzel, çok sevindim. Sizin sayenizde hızlı gelişim göstermiş. Dediğiniz yorum aklımda, bir daha sizin dediğiniz gözle değerlendireceğim. Benden de kucak dolusu sevgiler...

      Sil
  2. Merhaba, çok güzel bir yazı olmuş, peki kısa süreli çizgi filmler için de yaşlara göre aynı listeyi yapabilir misiniz? Özellikle daha küçük çocuklar için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, kısa süreli çizgi filmlerden neyi kastettiğinizi anlayamadım. Kısa filmler mi, yoksa çizgi diziler mi?

      Sil
  3. Merhaba. 4-6 yaş arası için izlenebilecek çizgi filmlere verebileceğiniz örnek var mı. Bugün Koko adlı animasyonu izledim mesela. Ölüler diyarında geçse de hikaye ölülerin tasvir edilişi korkutucu olmaktan ziyade sevimlileştirici. Yalnız bir iki öldürmeye çalışma sahnesi var.Orası düşündürdü beni. Hayallerinin peşinde koşma, aile bağları gibi ana temaların çevresinde gezmesi olumlu yanı ama oğlum izleyebilir mi notasında emin olamadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz yazdığınızdan bu yana 3 sene geçmiş bu arada. Listeyi güncelleseniz ne güzel olur :)

      Sil
  4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba 4-6 yaş arası için önerebileceğim bir film yok ne yazık ki. Yukarıda da yazdığım gibi 6 yaştan önce uzun metraj film yerine 7-10 dakikalık çizgi dizi izletmek daha uygun olur bence. Ölüm teması küçük yaş için çok soyut kalıyor, dolayısıyla ben Coco'yu 10 yaş ve üzeri olarak listelerdim. Belki 9 yaş da izleyebilir, ancak 6-7-8 yaşa göre değil bence. Evet listeyi güncellemek gerekiyor, umarım en kısa sürede vakit ayırabilirim :)

    YanıtlaSil
  6. Merhaba.
    Bu faydalı yazınız için teşekkürler. Biz de (yumurcaklarla birlikte) güncelleme bekleyenlerdeniz. Bir de sorumuz olacak;
    Song of the Sea (Denizin Şarkısı - 2014) adlı animasyonu listenizde göremedim. Bilinçli olarak mı liste dışı acaba? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  7. Merhaba, teşekkür ederim güzel yorumunuz için. O filmi izlemedim. Aslında izlediklerim üzerinden bir güncelleme yapmam gerekiyor. Bu filmi de izleyip ona göre eklerim :)

    YanıtlaSil
  8. Merhabalar, elbette ki çizgi diziler de izlenilmesi gereken yaş grubu açısından bir ayrıma tabi tutulabilir. Örneğin, Pepe ile Spiderman gibi aksiyon içeren çizgi dizilerin benzer yaş gruplarına hitap etmediği çok açık...
    İnsanın aklına hemen o soru geliyor: Peki Spiderman, X-men, T.M. Ninja Turtles vb. tarzı çizgi diziler hangi yaş gruplarına hitap etmekte?

    YanıtlaSil
  9. Merhaba, bu çizgi diziler de, fimleri de ergenlere hitap ediyor. Diyaloglardan, olay örgüsünden de anlaşılacağı üzere yakalamak istediği hedef kitle özellikle lise grubu, tabii gelişim özelliklerine göre 12 yaş ve üzeri de diyebiliriz. Bu demek değil ki 40 yaşındaki biri izleyemez. Elbette izleyebilir ama 12 yaş altına uygun olmadığı çok açık.

    YanıtlaSil