Şimdi
teknik açıdan senaryoyu ele alacağım ama burada senaryonun biçimsel
özelliklerine değinmeyeceğim. Birçok senaryo yazım programı var, bunlardan
birini kullanarak rahatlıkla senaryo yazabilirsiniz. Ben Celtx veya Final
Draft’ı öneririm.
Senaryo yazma süreci üç aşamadan oluşur: Sinopsis
(Premise), Tretman (Outline) ve senaryo (Script)… Sinopsis, hikâyenizin 3-5
cümlelik özetidir. Tretman, hikâyenizin sahne sahne belirlenmesidir. Hangi
sahnede, hangi olayların ya da gelişmelerin yaşanacağı detaylı bir şekilde
belirlenir. Senaryo da tüm hareket ve diyalogların yazıldığı süreçtir.
Senaryoda her şey betimlenmelidir. Ancak bu
edebî olarak değil, görsel olarak yapılmalı. Bir resmi anlatmak gibi… TRT’de yıllarca
resim yapan kıvırcık saçlı Bob Ross’u hatırlarsınız.
Bob Ross resim yaparken
tuvale yaptığı her hareketi betimlerdi. “Şurada bir elektrik direği olsun.
Belki bir kuş yorulduğunda bunun üzerinde dinlenir. Ya da yuvasını buraya
kurar.” ya da “Burada dalgalar kıyıya vursun.” derdi ve bunları da resminde
görebilirdiniz. Ressam bu betimlemeleri yaparken donuk bir resim değil,
yaşanılan bir dünyayı anlatırdı. Senarist de bu şekilde hayalinde canlandırdığı
resmi somut bir şekilde ifade etmeli. Sonuçta yazacağınız senaryo yazılı olarak
izleyiciye ulaşmayacak, görsel olarak ulaşacak.
Duygu durumları açık açık belirtilmeli. Soyutlama
yapılmamalı. Örneğin, “karakter doğum günü hediyesini açarken çok heyecanlıydı”
yazmak yerine “hediyesini açarken heyecandan titriyordu” demek daha uygun
olacaktır. Yani her şey görsel olarak betimlenmelidir.
Çocuklar için yazıyorsanız birtakım
olayları hem diyalog hem de görselle anlattığınızda o durum ya da verilmek istenen
ileti daha rahat anlaşılır, daha kalıcı olur ve iyice pekiştirilir. Eğitimci Edgar
Dale, bireylerin yaşantıları ve öğrenmeleri arasındaki ilişkiyi göstermek için
bir Yaşantı Konisi oluşturmuştur. Dale’e göre öğrenme ne kadar duyuya hitap
ederse o kadar güçlü olur. Öğrenme için en etkili duyu organı gözken etkisi en
az olan duyu organı kulaktır. Dolayısıyla olayları sadece diyalogla vermek
yeterli olmayacaktır. Bunu görselleştirmek de gerekir. Ayrıca animasyonda
diyalog üzerine kurulu espriler kadar görsel espriler de dikkat çeker.
Tom ve
Jerry buna en güzel örnek. Gerçi pedagoglar Tom ve Jerry’i eleştiriyor ama ne
anlatmak istediğim umarım anlaşılmıştır.
Kısa ve akıcı diyaloglar yazılmalı. Örneğin,
3-6 yaş için bir senaryo yazıyorsanız diyaloglar kısa tutulmalı ve bir cümlede
en fazla beş kelime olmalı. Yaş seviyesi arttıkça cümledeki kelime sayısı da
artabilir. Akıcı diyalog yazmak için de bir karaktere arka arkaya iki cümle
söyletmek yerine diğer karakterleri de devreye sokarak yönlendirme yoluyla
diyaloglar ilerlemeli.
Didaktik cümlelerden kaçınılmalı. Bana göre
bu nokta çok önemli. Bütün bir animasyonda anlatılmak istenen, filmin sonunda
tek bir karaktere söyletilerek veriliyor. Birçok çizgi filmde bu durumu
gözlemlemek mümkündür. Didaktik cümleler yerine anlatılmak istenenler, yukarıda
da belirttiğim gibi görsel olarak filmin bütününde görülmeli ve
hissedilmelidir. Senaryodaki bütün unsurlar, filmin ana fikrini
desteklemelidir.
Bana göre animasyon bir çocuğa benzer. Çocuklar
meraklı olurlar, her şeyi öğrenmeye çalışırlar. Animasyonda da bu merak olmalı.
Çocuklar animasyonu izlerken “Bundan sonra ne olacak?” sorusunu sormalı. Nasıl
ki çocuklar heyecanlıdır, yerinde duramazlar. Animasyonda da heyecan olmalı.
Sürükleyici bir olay çerçevesinde izleyiciyi heyecanlandırmalı. Çocuklar
duygularını rahatlıkla ifade ederler. Yer ve zaman önemli değildir. Ağlamak
istediklerinde ağlarlar, gülmek istediklerinde gülerler. Animasyonda da duygu
durumları belirgin ve yoğun bir şekilde verilmelidir. Animasyon yönetmeni ve
yapımcısı Andrew Stanton, Pixar filmlerinin en sevilen unsurunun kalbi olduğunu
söyler. Senarist de karakterlerin duygularını göz ardı etmemelidir. Çocuklar
neşeli ve eğlencelidirler. Çizgi filmde bu eğlence sürdürülmeli, komik
durumlarla çocuklar eğlendirilmeli.
Kısaca bir animasyonda olması gereken
unsurlar şunlardır:
-Merak (Bundan sonra
ne olacak?)
-Heyecan (Sürükleyici
bir olay)
-Duygu (Karakter)
-Eğlence (Komik
durumlar)
Umarım yazdıklarım çocuklara
yönelik animasyon senaryosuyla ilgili az da olsa size bir fikir vermiştir. Bu
çalışmanın konusu senaryonun içerik ve teknik açıdan bir çerçevesinin olduğudur.
Ama ana fikir, kendinize sınır koymayın, yapımcınızı ikna edinJ
Nefise Abalı
Nefise Abalı
Bir yemeğin püf noktasını paylaşmak herkes için kolay değildir. Öğrenme ve öğretme sevgisi olmayan bunu başaramaz. Deneyimlerinizi süzüp özünü bize sunduğunuz bu yazı için çok teşekkür ederiz!!!
YanıtlaSilAsıl ben teşekkür ederim, böyle güzel yorumlar aldıkça mutlu oluyorum ve bu bloğu sürdürmek için daha çok çaba sarf etmem gerektiğini düşünüyorum. Sizin isminizi de bir senarist olarak duymak ve görmek isterim, başarılar dilerim!
YanıtlaSilNefise Hanım merhabalar, yazdığımız senaryoların telif haklarını nasıl koruyabileceğimiz konusunda bilgi vermeniz mümkün müdür acaba? Yani mesela yazarı olduğumuz bir senaryoyu, birilerine göstermeden önce o senaryomuz ile ilgili telif hakkını üzerimize nasıl alacağız?
YanıtlaSilBir avukat arkadaşıma sormuştum bu soruyu ben de. O da sadece telifle ilgili dosyalarımı arşivleyebileceğim bir mail adresi almamı, eserlerimi o mail adresine göndermemi ve açmamamı söylemişti. Bir sıkıntı olması durumunda bu mail adresindeki tarihin esas alınacağını söylemişti. Eskiden yazarlar, senaristler de kendilerine ya da bir arkadaşlarına dosyalarını postalarmış. Postayı da açmazlar, o şekilde saklarlarmış. Bunun dijital versiyonu benim yaptığım. Tabii bir eserim var, o da noterden olsun derseniz dosyanızı CD'ye kaydedip noterde kayıt altına alabilirsiniz.
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim verdiğiniz bilgilerden dolayı...
SilNefise hanım verdiğiniz bilgiler benim için altın niteliğinde ve eminim bu iş ile ilgilenen herkes için öyledir.Benim hikayelerini yazıp çizdiğim bir karakterim var ve YouTube için amatör olarak ta bir video hazırlığı içindeyim fakat hedefim TRT çocuk ta senaryolarını kendim yazdığım bu karakterin çizgi film halini de görebilmek. Bu yüzden sizin önerilerinizi harfiyen dinleyip yolumu ona göre çizeceğim bunun için minnettarım iyi ki varsınız sevgilerimle Nesroys (instagram)
YanıtlaSilInstagram sayfanıza baktım. Tebrik ederim, başarılar dilerim. Böyle güzel işlerin daha da çoğalmasını diliyorum. Umarım TRT Çocuk'la ilgili güzel haberlerinizi de alırım yine. Benden de kucak dolusu sevgiler, başarılar...
YanıtlaSil