Türkiye’de animasyon ya da çizgi
film dendiği zaman sadece çocuklara yönelik olduğu düşünülüyor. Oysa animasyon
sadece çocuklar için değildir, her yaşa hitap edebilir. Dolayısıyla animasyon
senaryosu yazımında sorulacak ilk soru “Çocuklar için mi, yetişkinler için mi?”
olmalı. Eğer çocuklar için yazmaya karar verdiyseniz bu yazı tam size göre… Ama
yine de dikkat, yetişkinler de hedef kitlenize sızabilir!
Hem içerik hem de
teknik açıdan senaryoya başlamadan hedef kitlenin belirlenmesi çok önemli.
Çünkü hedef kitle senaryoyu inşa edeceğimiz temel kriterdir. Öyle ki hedef
kitleye göre konu, karakter, mekân, anlatım yöntemi belirlenir. Hedef kitle genel
olarak 3-6, 6-9, 9-12 yaş olarak çeşitlenen farklı yaş gruplarıdır. Hem 3 yaşa
hitap eden hem de 9 yaşa hitap eden bir senaryo yazmanız mümkün değildir. Çünkü
9 yaş için yazılan bir senaryo, 3 yaş için çok karmaşık gelecektir. Aynı
şekilde 3 yaş için yazılan bir senaryo 9 yaş için çok basit gelecek ve çocuk
sıkılacaktır.
Örneğin 3-5 yaşa hitap eden Pocoyo çizgi filmindeki bazı
kavramların ve nesnelerin tanıtılması bunlarla ilk kez karşılaşan üç yaşındaki
bir çocuğu heyecanlandırırken bunların ne olduğunu bilen 9 yaşındaki bir çocuk
için elbette sıkıcı olacaktır. Dolayısıyla hedef kitleyi belirlemek, neyi,
nasıl anlatacağınız konusunda size bir yol gösterir. Aynı zamanda teknik açıdan
da senaryoyu etkiler.
Sadece hedef kitlenin
belirlenmesi de yeterli değildir. Belirlenen hedef kitleyi de iyi tanımak
gerekir. Hitap ettiğiniz yaş grubundaki çocuklar nelerden hoşlanır? Neleri daha
iyi anlar? Neleri heyecanla izler? Bunun için senarist çocuk gelişimi kitapları
okumalı ve hitap ettiği yaş grubunun bilişsel, duyuşsal ve psikomotor
davranışlarını bilerek içeriği oluşturmalıdır. Örneğin, 3-6 yaş grubu çocuklar soyutlama
yapamadığı için olayların somutlaştırılarak anlatılması gerektiğini senarist bilmelidir.
Bununla birlikte çocuk gelişimi uzmanlarından da mutlaka yardım alınmalıdır.
Hedef kitleyi
belirledikten sonra animasyonun hikâyesi oluşturulur. Hikâye oluşturma
aşamalarını da şu şekilde sıralayabiliriz:
- Fikir bul
- Karakteri oluştur
- Hikâyeyi kur
İlk aşama olan fikir bulma sürecinde
yaratıcılık devreye girer. Yaratıcılık herkesin gördüğü ya da bildiği bir şeyi
farklı bir şekilde anlatmaktır.
Örneğin,
Oyuncak Hikâyesi (Toy Story) yaratıcı fikre iyi bir örnek olarak
gösterilebilir. Oyuncak Hikâyesi, oyuncakların konuştuğu ve maceralar yaşadığı
bir dünyayı anlatır. Ya da Köfte Yağmuru (Cloudy with a Chance of Meatballs)…
Yiyeceklerin gökyüzünden yağdığını hayal edin. Çok yaratıcı değil mi? Bu çizgi
filmlerin ne kadar sevildiği ve başarılı olduğu ortada…
Ünlü animasyon senaristi Jeffrey Scott, hikâyenizin
dikkat çekmesi için fikrinizin farklı olması gerektiğini belirtiyor. Farklı
fikirler ortaya çıkarmanın da birçok yolu var. Bunlardan biri de Scott’a göre çok
bilinen bir hikâyeyi değiştirerek orijinal bir şekilde verebilmektir. Bunun
için diğer çizgi filmleri izleyerek çıkarılabilecek malzemelerin yerine yeni
fikirler koyarak yeni projeler üretilebilirsiniz. Scott, bilinen bir hikâyeyi
alıp yapısını, zamanını ya da karakterlerini değiştirerek onu yenileyebilirsiniz
diyor.
Eski Fikir + Yeni Zaman, Yer ve Karakter = Taze
Fikir.
En önemli senaryo yazım kurallarından
birisi: “Basit tut.” Fikriniz ve dolayısıyla senaryonuz çok karmaşık olmamalı.
Özellikle çocuklara yönelik animasyonda, anlatımı basit tutmak iyidir. Yaratıcılıkla
basitlik arasında da sıkı bir ilişki vardır. Jazz sanatçısı Charles Mingus “Basit
olanı karmaşık hâle getirmek olağandır. Karmaşık olanı basit, şaşırtıcı
derecede basit hâle getirmek ise yaratıcılıktır”. diyor. Dolayısıyla yaratıcı
fikir ve basit anlatımla hikâyenizin diğerlerinden farklı olmasını sağlarken
çocukların dikkatini de çekeceksiniz.
Fikriniz varsa hikâyeyi oluşturma aşamasına
geçebilirsiniz. Bu noktada sormanız gereken temel üç soru vardır. Hikâyenizde “Ne
anlatılacak?” “Hikâye kimin/kimlerin hakkında olacak?” ve “Nasıl anlatılacak?”.
Bunlardan en önemlisi de “Nasıl anlatılacak?” sorusudur. Bu noktada senaristin
başarısı ve farkı kendini hissettirir.
“Ne anlatılacak?”
sorusundan başlayalım. Bu noktada hikâyenin
konusunu ya da temasını belirlemelisiniz. Tema doğrultusunda bir ana fikriniz
de olmalı. Örneğin, Wall-e’de “Sürekli tüketen insanın dünyaya verdiği zarar”
konu edilmiş.
Wall-e’nin
ana fikrinin de “Teknolojinin kölesi olup insanlığımızı (duygularımızı) unutmamalıyız”
olduğunu söyleyebiliriz. Ancak burada önemli olan senaryonuzun konusunun ya da
ana fikrinin belirlenmesi değil, ana fikrin görsel olması ve filmin bütününde
görülmesi. Wall-e’de filmin başından sonuna kadar insanların
duygularından uzaklaşıp mekanikleştiği olumsuz olarak vurgulanırken teknolojik
bir araç olan Wall-e’nin âşık olarak duygularını yoğun bir biçimde yaşamasının
olumlanması ana fikrin görselleştirilmesidir.
Hedef kitlenin yaşına ve kültürüne uygun karakterler oluşturulmalı. Çocuğun
çevresinde görebileceği ve yakınlık duyacağı karakterleri seçmek önemli.
Örneğin Türkiye’deki çocuklar Nasreddin Hoca, Keloğlan gibi karakterlere
yakınlık duyarken aynı karakterler başka bir ülkenin çocuğu için aynı duyguları
uyandırmayacaktır. Ayrıca hedef yaş grubuna dâhil olan en az bir karakter
mutlaka çizgi filmde yer almalı. Örneğin, 3-6 yaş grubuna bir çizgi film
yapıyorsanız çizgi filminizde 4 ya da 5 yaşında bir karakteriniz olmalı.
Böylelikle hedef kitle o karakterle özdeşlik kurabilir ve onu örnek alabilir.
Bu noktada şunu söylemeden geçemeyeceğim. Çocuklar örnek alsın diye çizgi
filmlerde mükemmel karakterler oluşturulmakta. Bence ana karakterin ya da
çocuğun yaş grubuna yakın olan karakterin zayıf bir yönü olmalı. Böylece çocuk,
karakteri daha samimi bulacak ve ona kendini daha yakın hissedecektir.
Örneğin, Kayıp
Balık Nemo (Finding Nemo)’nun bir yüzgecinin kısa olması… Neşeli Ayaklar(Happy
Feets)’daki yavru penguenin diğerleri gibi iyi şarkı söyleyememesi…
Nefise Abalı
Çok iyiydi beeeeeeeeeeeeeeeeeeee☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️😯☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️
YanıtlaSilMerhabalar, 13 bölümlük bir çizgi film hikayesi yazdım. Bu hikayeyi nasıl uygun bir şekilde profesyonellere ulaştırırım acaba bu konu hakkında bilgi verir misiniz? Teşekkürler...
YanıtlaSilMerhaba, hikayeniz hakkında bilgi verebilir misiniz?
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
Silİsterseniz bu yorumunuzu silebilirsiniz Fatih Bey, fikriniz çok detaylı olmasa da birileri tarafından kullanılabilir. Zor durumda kalmanızı istemem. Size yazan kişiyle mail üzerinden iletişime geçebilirseniz daha sağlıklı olur, hem de kayıt altına alınmış olur.
SilHikaye ile ilgili bilgileri paylaşırken özellikle dikkat ettim çok detay vermemeye ama demek ki bu kadarı bile bazı istenmeyen durumlara yol açabilir... Uyarınız için teşekkür ediyorum Nefise Hanım.
SilEn iyisi ben izninizle buraya e-posta adresimi bırakayım ilgilenen birileri olursa kendileri ile bu kanal üzerinden iletişim kuralım;
Silakbfth@hotmail.com
Elinize sağlık öncelikle. Bildiğiniz, duyduğunuz animasyon stüdyolarının (google'dan da araştırabilirsiniz) kapısını çalabilir, onlara telefon edebilir ya da mail atabilirsiniz. Ya da projenizi doğrudan TRT Çocuk'a götürebilirsiniz. Yolunuz açık olsun. Başarılar...
YanıtlaSilAslında dediğinizi yaptım ben... Ankara'da faaliyet gösteren bir stüdyonun kapısını çaldım... Bana eğer kanal (TRT Çocuk) onay verirse kabul edeceklerini söylediler. Ancak elimdekinin bir senaryo değil de hikaye olması bu konudaki özgüvenimi törpülüyor. Nihayetinde size bir sorum daha olacak:
YanıtlaSilSizce elimdeki hikaye ile gitsem olur mu TRT Çocuk'a? Yoksa "yüzünüzü boşuna eskitmeyin, elinizde bir senaryo olmadan sizi dikkate almazlar" mı dersiniz...
İlginize gerçekten çok teşekkür ediyorum...
Çizgi "film" işi olunca senaryo olmalı mutlaka. TRT Çocuk'un başvuru sitesini inceleyin isterseniz. Bilgi bulamazsanız TRT Çocuk'u da arayabilirsiniz. İlk etapta kaç bölüm senaryo gerektiği, projeye başvururken neler istedikleri konusunda sizi bilgilendirirler. Başarılar, kolaylıklar...
YanıtlaSilÇok teşekkürler. Gayet ilham verici bir yazı olmuş. Kutlarım.
YanıtlaSil