Bloğu açtığımdan beri “Animasyon
senaryosunun diğer senaryolardan farkı var mı?” sorusuyla karşılaştım en çok.
Bununla ilgili bir yazı yazmak da farz oldu.
Animasyon senaryosu, yazılış biçimi
olarak diğer senaryo formatlarıyla aynı yazılıyor. Tüm dünyada da bu format
kullanılıyor: Amerikan tarzı. Türkçe bir Celtx programını indirirseniz
internetten ücretsiz, çok daha kolay ilerlersiniz. Ya da Final Draft senaryo
programını da kullanabilirsiniz.
Her ne kadar yazılış biçimi diğer senaryolarla aynı olsa da animasyon senaryosu yazarken animasyonu bilmeniz önemli. Örneğin bütçeniz düşük, ekibiniz küçükse iki karakterli ve tek mekânlı bir hikâye kurgulamanız gerekebilir. Ya da süreniz azsa... Çünkü animasyon hem maliyetli hem de uzun sürede ortaya çıkan bir iş. Yani yazarken animasyon işinin dinamiklerini bilmeniz sizin için çok büyük bir artı olur. İyi bir animasyon senaristi de burada ortaya çıkar. Aksi takdirde hikâyeniz sürekli değişir, senaryoya müdahale edilir.
Ayrıca çalıştığınız ekibe göre hareketleri
ya da olayları daha detaylı yazabilirsiniz. Bu konuda animasyonda iki görüş
var. Bir görüş, senaryonun daha detaylı yazılması. Buna kamera açıları da
dâhil. Bu görüşe göre eğer senaryo daha detaylı yazılırsa storyboard daha
düzgün çıkar ve daha sonra çıkabilecek sorunlar en başından engellenmiş olur.
Diğer görüş de çok detay
yazılmaması. Böylece storyboard sanatçısı da (Daha çok “story artist” dediğimiz
sanatçı) senaryoya rahatlıkla katkı sağlar ve görsel detaylarla hikâyeyi
zenginleştirir. Çok detaylı yazılmasının dezavantajlı olduğu da söyleniyor. Yönetmen
tarafından gereksiz sahneler çıkarılabiliyor. Bu durumda storyboard sanatçısı ekstra
sahneler çizmiş ve zaman kaybetmiş oluyor. Ayrıca senaryodaki yoğun aksiyonlar
ve detayların çizilmesi, modellenmesi ve canlandırması da uzun sürmekte.
Örneğin senarist, bir ağaçta 10 kuş olduğundan söz ediyorsa ve bunu beyaz
güvercinler, saksağanlar, blue macaw’lar gibi detaylandırıyorsa modellenecek ve
canlandırılacak bir sürü karakter ortaya çıkar. Ya da karışık arka plan ve
detaylı mekânlar kurgularsa tasarlanacak ve modellenecek bir sürü nesne
olacaktır. Bu durum düşük bütçeli bir proje ve sayıca az olan bir ekip için can
sıkıcı olabilir. Dolayısıyla yapmanız gereken storyboard sanatçısının ve
yönetmenin sizden nasıl bir senaryo istediğini öğrenmek. Ben genelde işin
başında storyboard sanatçısı ve yönetmenle bunu konuşuyorum. Özellikle TV
animasyonlarında senaryo yazarken sahne başına 2 karakter ortalamasını
tutturmanız istenebilir. Sahne başına ne kadar fazla karakter düşüyorsa her bir
karakterin animasyonu için o kadar az zaman harcanıyor. Bu da hızlı, ucuz ve
kötü bir animasyona yol açıyor. Üstelik kişilik özelliklerini gösteren bir
animasyon da yapılamıyor.
Animasyon senaristi Jeffrey Scott, How
to Write For Animation kitabında animasyon senaristliği konusunda şu sözleri
dile getiriyor: “Çizgi film yazarının animasyonu ve animasyon yapım süreçlerini
bilmesi çok önemli. Çünkü senaryonun yönetmenin, storyboardçu ve animatörün
zihninde nasıl şekilleneceği ya da onların elinde nasıl bir şeye dönüşeceğini
kestirebilir. Bence senarist, senaryonun nasıl şekil değiştireceğini
anlayabilirse iyi bir senaryo ortaya koyabilir. Bu noktada senaristin
yönetmenle ve storyboard sanatçısıyla olan iletişimi çok önemlidir. Öncelikle
bütçesini iyi bilmeniz ve anlamanız gerekir. Yazar olarak hem teknik hem de
mali açıdan üretilebilecek bir senaryo yazma sorumluluğumuz vardır.
Senaryonuzdaki birçok sahne değiştiriliyorsa çizim altyapısına ihtiyacınız var
demektir, yoksa bütçenin üstüne çıkabilirsiniz. Aynı şekilde hikâyenize çok
fazla karakter koyarsanız iyice bütçeyi aşmış olursunuz. Üretilemeyen iyi bir
senaryo, iyi bir çizgi film senaryosu değildir.”
Tabii
bu anlattığım sadece teknik kısım, animasyon senaryosu içerik olarak da
farklılık gösteriyor. Özellikle çocuklara yönelik animasyon senaryosu… Bununla
ilgili blogtaki şu yazılarıma bakabilirsiniz:
Hulasa: "Üretilemeyen iyi bir senaryo, iyi bir çizgi film senaryosu değildir."
YanıtlaSilOldukça öğretici ve faydalı bir yazı olmuş, ellerinize sağlık...
Animasyon(çizgi film) senaryosu yazmak istiyorum bu senaryoda nasıl karakter tanıtımı olmalı
YanıtlaSilBide çocuklara yönelik olunca nasıl yazılmalıdır.
Senaryoda ki mizansen diyolog nasıl yapılmalı
Senaryo yazılırken İlk giriş nasıl olmalı
Buda açıklayıcı am ben daha yazma kısmındayım
Yinede tşk
Merhaba, bunların yanıtlarını vermek için sayfalar gerekir. En iyisi senaryo kitaplarına bakmak. Andrew Stanton'un How to Write for Animation kitabı işinize yarayabilir. Öktem Başol'un Senaryo Kitabı'nı, Robert McKee'nin Öykü kitabını da öneririm. Başarılar, kolaylıklar...
YanıtlaSilevet
SilMerhaba. Bir senaryo yazdık diyelim..Bunun değerlendirilip yorumlanması ve animasyona dönüştürme konusunda olumlu/olumsuz geribildirim alınabilmesi için nereyle irtibata geçmemiz gerekir acaba?
YanıtlaSilMerhaba,
YanıtlaSilböyle bir yer yok ne yazık ki. İsterseniz animasyon stüdyolarıyla iletişime geçip projeniz olduğundan söz edebilirsiniz. İlgilenirlerse kendilerine gönderip geri bildirim alabilirsiniz belki.
Yolunuz açık olsun, başarılar...