Bahattin Alkaç, 1956 yılında Çorum'da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Ankara'da tamamladı. İşçi ailesi olarak 1972 yılında Almanya'ya gitti. Çok iyi derecede Almanca öğrenen Alkaç elektrik, elektronik ve mekanik kurslarına katıldı.
Sinemaya duyduğu büyük ilgi yüzünden amatör olarak filmciliğe
başladı. Sinemanın büyülü dünyasıyla tanışınca kulaktan dolma bilgiler ona
yetmedi ve Almanya'da çok yaygın olan Volks Hoch Schule (Halk Eğitim Okulu)'nin bir dizi kurslarına katılarak sinema tekniğini öğrendi. Çizgi filme merakı
üzerine 3 yıllık bir animasyon eğitim kursuna katıldı.
1980 yılında kendi imkânları ile 4 dakikalık “Tombişin Öyküsü”
adlı çizgi filmi 16 mm.lik olarak üretti. Almanya Oberhausen kentinde yapılan
uluslararası kısa metrajlı film yarışmasında övgüye değer bulundu ve plaketle
onurlandırıldı. 1982’den itibaren profesyonel olarak Patzke Elektronik şirketinde
Animasyon Yönetmeni ve kameraman olarak çalışmaya başladı. 1983 yılında “Tonton
ile Afacan” çizgi filmini Trafik Eğitim Dairesi Başkanlığı'nın düzenlemiş
olduğu yarışma için hazırladı.
1984 yılında Türkiye'ye kesin dönüş yaptı. Askerlik görevinden sonra
1986’da “Ağustos Böceği ile Karınca” çizgi filmini Kültür Bakanlığı'nın açmış
olduğu yarışma için hazırladı ve birincilik ödülü aldı. 1987 yılında daha önce
yapmış olduğu “Tombiş’in Öyküsü” ile Kültür Bakanlığı ödülünü ikinci kez
kazandı. Aynı yıl Artem A.Ş.'de animasyon yönetmeni olarak işe başladı. Orada “Öğretmenin
Değeri” ve “İsmail Dümbüllü” çizgi filmlerini üretti. 13 bölüm olarak hazırladığı “Can ile Tomtini” TRT
tarafından yurt dışına satıldı.
1988 yılında Damla Animasyon A.Ş.’yi kurdu. TRT için “Deli
Dumrul”, “Benekli ile Arkadaşları”, “Ana Okulu”, “Şermin” ve “Osman Dede”
filmlerini üretti. “Şermin”, TRT tarafından yurtdışına satıldı.

1989 yılında Damla Animasyon A.Ş.’den ayrılarak kendi şirketi
olan Denge Animasyon ve Reklam Tic. San. LTD. şirketini kurdu. Bu stüdyoda aşağıdaki
2B çizgi filmleri üretti.
-TRT
için 13 × 15 dakikalık “Sihirli Pabuçlar” (TRT tarafından yurt dışına satıldı.)
-Diyanet İşleri Başkanlığı için 4 × 20 dakikalık “Emre”
-Kültür Bakanlığı için 3 × 15 dakikalık “Manas Destanı”
-Diyanet İşleri Başkanlığı için 4 × 20 dakikalık “Emre”
-Kültür Bakanlığı için 3 × 15 dakikalık “Manas Destanı”
-Tele
Çizgi A.Ş. için 1 × 45 dakikalık “Keloğlan”
-Tele Çizgi A.Ş. için 1 × 10 dakikalık “Küçük Mücahit”
-Göreme Animasyon A.Ş. için 2 × 10 dakikalık “Mesneviden Hikayeler”
-TRT için 17 × 1 dakikalık “Susam Sokağı”
-TRT için "Can ile Tomtini"
-Suudi Arabistan için 1 × 5 dakikalık “Somali”
-TGRT için 1 × 60 dakikalık “İmam Şamil”
-Animatek A.Ş. için 1 × 21 dakikalık “Süper Kelaynak”
-Zaman Yayıncılık için 1 × 45 dakikalık “Bosna Alevler İçinde”
-TGRT için 13 × 4 dakikalık “Anadolu’dan Hikâyeler”
-TGRT için 13 × 10 dakikalık “Keloğlan”
-Diyanet İşleri Başkanlığı için 1 × 40 dakikalık “Hüzün Gezegeni”
-TGRT için 8 × 35 dakikalık “Türk Masalları”
-Almanya Penta TV için 300 × 15 saniyelik kısa skeçler
-Almanya Penta TV için 13 × 24 dakikalık “Max ve Molly'nin Maceraları”
-1996 Ankara Film Festivali için 2 dakikalık “Sevimli Palyaço”
-Almanya ND-Vision için 2 × 1 dakikalık “Globi”
-Almanya Cologne Cartoon için 7x25 dakikalık “Albert Dedi Ki”
-Almanya Cologne Cartoon için “Janosch 1-2”
-SPI (ABD) ve Cari Cartoon (Avusturya) için “Baydog”
-Tele Çizgi A.Ş. için 1 × 10 dakikalık “Küçük Mücahit”
-Göreme Animasyon A.Ş. için 2 × 10 dakikalık “Mesneviden Hikayeler”
-TRT için 17 × 1 dakikalık “Susam Sokağı”
-TRT için "Can ile Tomtini"
-Suudi Arabistan için 1 × 5 dakikalık “Somali”
-TGRT için 1 × 60 dakikalık “İmam Şamil”
-Animatek A.Ş. için 1 × 21 dakikalık “Süper Kelaynak”
-Zaman Yayıncılık için 1 × 45 dakikalık “Bosna Alevler İçinde”
-TGRT için 13 × 4 dakikalık “Anadolu’dan Hikâyeler”
-TGRT için 13 × 10 dakikalık “Keloğlan”
-Diyanet İşleri Başkanlığı için 1 × 40 dakikalık “Hüzün Gezegeni”
-TGRT için 8 × 35 dakikalık “Türk Masalları”
-Almanya Penta TV için 300 × 15 saniyelik kısa skeçler
-Almanya Penta TV için 13 × 24 dakikalık “Max ve Molly'nin Maceraları”
-1996 Ankara Film Festivali için 2 dakikalık “Sevimli Palyaço”
-Almanya ND-Vision için 2 × 1 dakikalık “Globi”
-Almanya Cologne Cartoon için 7x25 dakikalık “Albert Dedi Ki”
-Almanya Cologne Cartoon için “Janosch 1-2”
-SPI (ABD) ve Cari Cartoon (Avusturya) için “Baydog”
-Avusturya Cari Cartoon
için "Everybody" ve "Gorax"
-Sabah Gazetesi için “Kral Çıplak” adlı reklam filmi
-Almanya Penta TV için 5 dakikalık “Penguen”
-Sabah Gazetesi için “Kral Çıplak” adlı reklam filmi
-Almanya Penta TV için 5 dakikalık “Penguen”
-Raspail (Fransa) ve SPI (ABD)
için 26x22 “Toromiro’nun Çocukları”
-Almanya Penta TV için 2 dakikalık demo proje “Leo”
-Arabistan Ella için “Meryem Nine” sinema filmi
-TRT Çocuk için “Şehirdeki Kedi”, “Serçe Kuş” ve “Kuzucuk” animasyonlarını üretti.
Bahattin Alkaç, 17 Mart 2014'te vefat etti.
Not:
1- Arif Çetiner, "Albert Sagt" çizgi filminden kareler koymuş bloğuna, buradan bakabilirsiniz.
2- Kemal Yargıcı, Denge Animasyon'da yaptığı işlerin demosunu paylaşmış bloğunda, ilgilenenler buraya bakabilir: Denge Animasyon
-Almanya Penta TV için 2 dakikalık demo proje “Leo”
-Arabistan Ella için “Meryem Nine” sinema filmi
-TRT Çocuk için “Şehirdeki Kedi”, “Serçe Kuş” ve “Kuzucuk” animasyonlarını üretti.
Bahattin Alkaç, 17 Mart 2014'te vefat etti.
Not:
1- Arif Çetiner, "Albert Sagt" çizgi filminden kareler koymuş bloğuna, buradan bakabilirsiniz.
2- Kemal Yargıcı, Denge Animasyon'da yaptığı işlerin demosunu paylaşmış bloğunda, ilgilenenler buraya bakabilir: Denge Animasyon
Bu röportaj Bilişim Dergisi'nin 147. sayısısında yayımlanmıştır.
-Animasyonla ilgilenmeye nasıl ve ne zaman başladınız?
-Animasyonla ilgilenmeye nasıl ve ne zaman başladınız?
Çocukluğumdan beri hep çizmek
istedim ama beceremedim o yüzdendir ki aklımda hep
çizgi film yapmaya şartlandırmaya
zorladım kendimi Acınacak bir durum gibi görünse de içimde yatan
o sanat duygusu kendimi bilmeden çıktı ortaya. Çizgi film
sanatı… Çizemesem de yapacaktım bu sanatı, bir merak bir heyecan. İşte öyle başladı. Almanya’da eğitim ve yıllara
dayanan deneyim ve binlerce çizgi film…
Şu an TRT çocuk için yaptığım
Cahit Zarifoğlu’nun “Serçe Kuş” adlı eserinin çizgi film dizisinin yönetmenliğini yapıyorum.
-Yönetmen gözüyle iki ve üç boyutlu animasyon arasındaki farklar nelerdir?
Arasında hiçbir fark yoktur animasyon animasyondur. Tek fark birinin
elle çizilmesi, diğerinin bilgisayarla yapılması
ama bilgisayarda anime eden de bir animatördür.

-Türkiye’de animasyon eğitimi
nerelerde veriliyor? Verilen animasyon eğitimi hakkında ne düşünüyorsunuz?
İlk olarak Eskişehir
Anadolu Üniversitesi’nde başladı.
Şu an birçok üniversitede animasyon dersleri veriliyor. Bunun yanı sıra özel kurslar da var İstanbul, Ankara ve İzmir gibi büyük şehirlerde, ama bu derslerin hiçbiri yeterli
değil. Çünkü benim
inandığım animasyonun temel kurallarını bilmeleri sadece birkaç saatlik
derstir, ondan sonraki
süreç pratiktir.
-Kimler animasyon alanında çalışabilir? Bu alanda
çalışmak için gereken şartlar nelerdir?
Bu sanatı yüreği
titreyen herkes yapabilir.
Biri yazar, diğeri çizer, biri boyar,
biri de yönetir
vs.
-Türkiye’de animasyonun mevcut durumundan söz eder misiniz? Animasyon alanındaki gelişmeler ve eksiklikler nelerdir?
Şu an animasyondaki gidişatımız oldukça iyi
ama bunun için bu işe gönül veren gençlerimizi eğitmemiz ve yüreklendirmemiz gerekiyor ama bunun için bir animasyon sektörünün oluşması gerekir, maalesef şu an öyle bir sektör yok. Eksikleri ise sektör olmayışı, işin devamlığının
olmayışı...
-Bir çizgi film projesinin ortaya
çıkmasını sağlayan birimler nelerdir?
Sipariş almamızJ
-Türkiye’de yapılmış animasyonlar hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Bence çok güzel işler çıkartıyoruz. Tek eksiğimiz bilgi paylaşımı. Eğer bir şekilde animasyoncular bir araya gelip
tek yürek olursa daha ciddi
projelere imza atarız.
-Dünyada animasyonun geldiği son durum nedir?
Teknik olarak biz hâlâ Amerika’yı takip ediyoruz ama zaman zaman
izlediğim yerli animasyon filmlerinde bizden de iyi
sanatçılar olduğunu görüyorum.
-TRT Çocuk’un animasyon stüdyolarına
katkısı nedir?
TRT’nin bir devlet kurumu
olarak gelenek, görenek
ve ananelerimize sahip çıkmak gibi bir sorumluluğu var. Yıllarca animasyona destek veren TRT, hem sektörün gelişmesini sağladı, hem de animasyona
gönül verenleri yüreklendirerek sahip çıktı. TRT Çocuk’la birlikte bir animasyon sektörü oluşmaya başlasa da bu yeterli değil. En son çıkan RTÜK yasasında, “Yerel yayın yapan bütün
kanalların yayınladıkları animasyon filmlerin yüzde 20’sinin yerli olması zorunludur” maddesi yer aldı. Eğer bunu yasa yapanlar takip ederse işte o zaman gerçekten bir çizgi film sektörü oluşacaktır.
Nefise Abalı
1-Denge Animasyon'la ilgili fotoğraflar Gökhan Alkaç'a aittir. Bloğumda paylaşmama izin verdiği için teşekkür ederim. Buradaki fotoğrafları kullanmak isteyenlerin mutlaka kaynak belirtmesi gerekir.
Kaynakça:
http://huseyinavnisarikaya.blogspot.com.tr/2013/01/kuzucuk-trt-cocuk.html
Nefise Abalı
1-Denge Animasyon'la ilgili fotoğraflar Gökhan Alkaç'a aittir. Bloğumda paylaşmama izin verdiği için teşekkür ederim. Buradaki fotoğrafları kullanmak isteyenlerin mutlaka kaynak belirtmesi gerekir.
Kaynakça:
Çok teşekkür ederim Nefise Abalı hanım. Güzel bir söyleşi,keşke Bahattin Alkaç gibi insanların değeri zamanında anlaşılabilse.
YanıtlaSilMerhaba Kemal Bey, siz de önemli değerlerimizdensiniz, yorumunuz ve ilginiz için teşekkür ederim. Bu röportaj ve çalışma sayesinde Bahattin Alkaç'ın adı animasyon ve sanat alanında yayımlanan tezlerde ve önemli kaynaklarda yer alıyor artık. Yine bir dergi için röportaj imkânı doğarsa sizinle de görüşmek isteriz. Sevgiler, selamlar...
YanıtlaSilSelam Nefise Hanım.Verdiğiniz emek,değer ve katkılar için çok teşekkür ederim.İltifatınız içinde çok teşekkür ederim. Ayrıca görüşmekten de onur duyarım.Bir katkım olabilirse ne mutlu bana. Görüşmek dileğiyle.Sevgiler ve selamlar.
SilMerhaba, Bahattin Alkaç'a ulaşamıyorum. İrtibat numarasını bilen var mı? Teşekkürler.
YanıtlaSilBahattin Bey 2014'te vefat etti ne yazık ki. Çizgi filmle ilgiliyse yeğeninin numarasını verebilirim.
YanıtlaSilAllah rahmet eylesin. Ustalıklarının yanında bu tür "önden giden" değerlerimizin bir saygı ifadesi olarak unutulmaması, unutturulmaması gerekir...
YanıtlaSilDenge Animasyon'un karşısında bir lokanta vardı. Bende orada çıkar olarak çalışıyordum. O sıralar ortaokula gidiyordum. Çizmeyi çok seviyordum. Denge Animasyon'dan bazen hamburger sipariş ederlerdi. Oraya gitmeyi çok severdim. Nasıl çizdiklerini, neler çizdiklerini hep incelerdim. Evde ve okulda o çizimler ile yeni şeyler çizmeye çalışırdım. Çizdiğim çalışmaları hiç götüremedim oraya. Hep çekindim. Çocukluğumdan bir yaradır benim için Denge Animasyon. Orada çalışma hayalleri kurardım hep. 1996'dan 99'a kadar orada hayaller kurarak hamburger götürdüm. Sonra harita ve kadastro okumak için ayrıldım. Hey gidi yıllar...
YanıtlaSilNe güzel. Belki sizi hatırlayanlar çıkar burada. Yine de çok uzağa gitmemişsiniz. Çizim üzerine bir bölüm seçmişsiniz. Yine yolunuz çizgi filmden geçer umarım. Çok selamlar...
YanıtlaSil